Airbus en Boeing bestrijden elkaar op de vliegtuigmarkt van model tot model. Dus toen Boeing de succesvolle 787 Dreamliner introduceerde, moest Airbus wel reageren. De vernieuwde A330neo staat deze week op de Farnborough Air Show in het Verenigd Koninkrijk.

De eerste presentatie van de A330neo dateert van vier jaar geleden, ook op de toonaangevende Britse vliegshow waar traditiegetrouw veel deals worden gesloten in de luchtvaart. Airbus had namelijk geen tijd te verliezen. Een heel nieuw toestel ontwikkelen zou te veel tijd kosten om de Dreamliner uit 2011 te kunnen beconcurreren.

Net als bij de Airbus A320neo staan de letters ook hier voor ‘new engine option’. Maar in beide gevallen geldt ook dat het toestel niet alleen verbeterd is op het gebied van motoren. De vleugels zijn nieuw, evenals de navigatiesystemen. De Rolls-Royce-motoren zijn stukken zuiniger dan hun voorgangers aan de oude A330. De neo komt in twee formaten (de A330neo-800 en -900) en moet volgend jaar de eerste commerciële vlucht maken voor TAP Air Portugal.

Tot zover ligt het toestel nog niet lekker bij de luchtvaartmaatschappijen. In de voorbije jaren bestelden de vervoersbedrijven slechts 224 exemplaren van de A330neo. Ter vergelijking: de Dreamliner van Boeing tikte in de eerste vier jaar meer dan 800 bestellingen aan. Ook Airbus’ eigen A350 was populairder met 508 aankopen in die periode.

De Aziatische prijsvechter AirAsia wordt de grootste gebruiker van het type en heeft nu 66 stuks in bestelling. Iran Air bestelde 28 toestellen nadat de sancties op handel met het land ten einde kwamen door de Iran-deal. Andere grote klanten zijn Delta (25), TAP Air Portugal (14) en Garuda Indonesia (14).

Helaas voor Airbus annulleerde Hawaiian Airlines haar bestellingen van de A330-800. Pijnlijk genoeg stapte het daarna over en koos het voor tien Dreamliners van Boeing.

Op de Farnborough Air Show mochten wij een kijkje nemen aan boord van een prototype in de kleuren van het Portugese TAP.


Hier staat-ie, tussen alle andere schitterende nieuwe toestellen.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Dit specifieke geval is de A330neo-900, de grotere en populairdere versie van het type. Zoals je ziet, draagt de kist de kleuren van TAP Air Portugal.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

De enorme motoren vallen meteen op. Hedendaagse motoren zijn stukken groter omdat dat uiteindelijk zuiniger uitpakt.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Op deze motoren kan de A330neo meer dan 13.300 kilometer vliegen, ongeveer 1.500 kilometer meer dan de huidige A330. De kleinere A330neo-800 haalt zelfs de 14.000 kilometer.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Helemaal volgens de laatste mode van vliegtuiginterieurs, treffen we binnen een cabine met mood-light aan.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Dit toestel heeft al de nieuwe business-class-stoelen van de Portugese maatschappij. Die kunnen helemaal plat liggen.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Achter de business class ligt de economy-afdeling.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Deze stoelen zijn van het type 'slim line'.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Elke zitplaats heeft een eigen entertainmentsysteem.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

"Welcome On Board"

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Net als in de A330 zitten er op één rij 8 passagiers. De Dreamliner vliegt doorgaans met 9 mensen naast elkaar.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

De A330-900 biedt met drie klassen plek aan 287 passagiers, maar kan in een volledige economy-uitvoering ook 440 stoelen bevatten. De versie van TAP kan 298 mensen vervoeren omdat er geen eerste klasse is.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Niet onbelangrijk: de keuken...

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

...en het toilet.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Vooraan treffen we een hightech-cockpit.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

De captain zit uiteraard links.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

De prijzen voor de 800neo en 900neo bedragen respectievelijk 259 miljoen dollar en 296 miljoen dollar. In euro's is dat 222 tot 254 miljoen. Airbus en Boeing geven normaal gesproken echter forse korting op deze zogeheten 'cataloguswaarde' als een bedrijf meerdere toestellen koopt.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

LEES OOK: Dit zijn de 15 beste vliegvelden ter wereld – Schiphol zit erbij, de VS scoort slecht