Airbus en Boeing bestrijden elkaar op de vliegtuigmarkt van model tot model. Dus toen Boeing de succesvolle 787 Dreamliner introduceerde, moest Airbus wel reageren. De vernieuwde A330neo staat deze week op de Farnborough Air Show in het Verenigd Koninkrijk.
De eerste presentatie van de A330neo dateert van vier jaar geleden, ook op de toonaangevende Britse vliegshow waar traditiegetrouw veel deals worden gesloten in de luchtvaart. Airbus had namelijk geen tijd te verliezen. Een heel nieuw toestel ontwikkelen zou te veel tijd kosten om de Dreamliner uit 2011 te kunnen beconcurreren.
Net als bij de Airbus A320neo staan de letters ook hier voor ‘new engine option’. Maar in beide gevallen geldt ook dat het toestel niet alleen verbeterd is op het gebied van motoren. De vleugels zijn nieuw, evenals de navigatiesystemen. De Rolls-Royce-motoren zijn stukken zuiniger dan hun voorgangers aan de oude A330. De neo komt in twee formaten (de A330neo-800 en -900) en moet volgend jaar de eerste commerciële vlucht maken voor TAP Air Portugal.
Tot zover ligt het toestel nog niet lekker bij de luchtvaartmaatschappijen. In de voorbije jaren bestelden de vervoersbedrijven slechts 224 exemplaren van de A330neo. Ter vergelijking: de Dreamliner van Boeing tikte in de eerste vier jaar meer dan 800 bestellingen aan. Ook Airbus’ eigen A350 was populairder met 508 aankopen in die periode.
De Aziatische prijsvechter AirAsia wordt de grootste gebruiker van het type en heeft nu 66 stuks in bestelling. Iran Air bestelde 28 toestellen nadat de sancties op handel met het land ten einde kwamen door de Iran-deal. Andere grote klanten zijn Delta (25), TAP Air Portugal (14) en Garuda Indonesia (14).
Helaas voor Airbus annulleerde Hawaiian Airlines haar bestellingen van de A330-800. Pijnlijk genoeg stapte het daarna over en koos het voor tien Dreamliners van Boeing.
Op de Farnborough Air Show mochten wij een kijkje nemen aan boord van een prototype in de kleuren van het Portugese TAP.